Groepen
Nieuws
Agenda

Abonneren

Vul je emailadres in om e-mail te ontvangen over nieuwe berichten.

Voeg je bij 537 andere abonnees

facebook

Wij zijn nu bezig met…

 

9 april – 13 april

 

Voor blok B3 is de voortoets gemaakt om te kijken of de kinderen de nieuw aan te bieden sommen al beheersen. Woensdag en donderdag zijn de geldsommen herhaald vanwege de methode gebonden toets. Vrijdag begonnen we met een nieuw rekenschrift in blok B3.
 
We zijn verder gaan werken in Kern 9.
 
 
 
De kinderen maakte de bladzijde af met woorden die eindigen op lf, zoals golf.
 
 
 
 
 
Er is een begin gemaakt met de moederdagcadeaus.
 
 
 
 
Bij de Engelse juf keken de kinderen voor het eerst naar Pipin. Pipin is een hond die bij een wat oudere dame woont en allerlei avonturen beleeft. Er is geoefend met het zeggen van Engelse zinnen. De Engelse juf beschreef iets in het Engels wat in de klas aanwezig was en de kinderen moesten dan raden wat het was.
 
 
Alle aangeboden lessen blijven we herhalen.
 
 
 
 
 
 


3 april – 6 april

 

We oefenden nog steeds de geldsommen en het heen en terugtellen. Daarnaast zijn we ook begonnen met de rekentoets van blok 2b.
 
We herhaalden de aai, oei en ooi klank. De kinderen leerden ook de “stomme” e zoals in kort -> korte, lang -> lange.
 
De kinderen leerden de klank lf aan elkaar schrijven zoals in het woord golf.
 
 
 
 
 
De kinderen tekenden iets verlaat een paastekening in hun tekenschrift.
 
 
 
Onze juf Engels las het verhaal van Goldilocks voor en daarna zong ze er ook een liedje over. Ze liet ook een video zien van Mister Tumble die vertelde over winkelen (shopping).
 
 
We herhaalden het verschil tussen bemoeien en helpen.
 
 
 
 
 
 
 
Twee kinderen behaalden hun zwemdiploma C. Gefeliciteerd!
 
 
 
 
 
 
 
Twee kinderen vierden deze week hun zevende verjaardag. Gefliciteerd!
 
 
 


 

26 maart – 30 maart

 

We herhaalden de even en oneven getallen en het tellen van 0 naar 60 en weer terug. We automatiseerden het optellen en aftrekken tot en met 10 met sommendictees. Tenslotte werkten we aan de weektaak waar ieder kind op zijn eigen niveau oefent op de leerstof.

We oefenden verder in het lezen in Kern 9. Er werden veel klanken herhaald. Elke ochtend als de papa’s en mama’s weg zijn lezen alle kinderen 10 minuutjes stil in hun leesboek. Sommige kinderen mochten aan de juf laten horen hoe goed ze kunnen lezen.

Er is een begin gemaakt met het schrijven van de aai, ooi en oei klanken.

 
 
 
 

 

De placemats zijn afgemaakt en gelamineerd. De kinderen namen de placemat mee naar huis.

 

Miss Fiona had donderdag een les over Pasen.

 
 
 
 

Juf Suzanne is dinsdag verder gegaan met les 30 over helpen en bemoeien.

 
 
 
 

Donderdag was het Paasfeest. We startten de dag met 10 minuten stil lezen. Daarna zijn we heerlijk lang buiten gaan spelen. Om half 10 zijn we gaan kijken naar de poppenkastvoorstelling van juf Karin en juf Jeannette. Na het melkdrinken begon de Vossenjacht. Met hulpouders gingen de kinderen de wijk in om verschillende verkleedde figuren te zoeken. Als alle figuren gevonden waren ontstond er met de beginletters van hun namen een woord. Het goede woord was Paaseieren. Na terugkomst van de Vossenjacht liep er op het plein een Paashaas. Alle kinderen kregen een chocoladelolly. Om 12 uur lunchte we in de klas. Er waren heerlijke dingen zoals: broodjes knakworst, matses, chocoladepasta, hagelslag en ontbijtkoek. Er was ook chocolademelk, appelsap en limonadesiroop. Na de lunch moesten alle kinderen hun ogen dicht doen. Juf Jenny en de hulpmama’s verstopten Paaseitjes in de klas. De kinderen mochten daarna de Paaseitjes zoeken. Het was een gezellig en leuk Paasfeest.
 

 

Fijne Paasdagen!


19 maart – 23 maart

 

De kinderen leerden tellen van 0 tot en met 60 en ze werkten hard aan de weektaak. Op de agenda stond deze week ook weer het oefenen met geldrekenen.

 

Kern 8 is afgesloten met een toets. Vrijdag startten we met Kern 9. Deze kern staat in het teken van het ankerverhaal De Limonadefontein. Om het lezen te oefenen zijn we deze week voor het eerst begonnen met 10 minuten stil lezen. De kinderen vinden dit erg leuk.

Er is extra geoefend op kopiebladen van de lesstof met de klanken nk, ng en sch.

 
 
 
 
 

 
Voor Pasen zijn we begonnen met het maken van een mooie placemat.

 

Miss Fiona heeft alle spelletjes en het spreken in het Engels herhaald. Favoriet bij de kinderen was het verhaal We are going on a bear hunt.

 
 

De kinderen kregen het gevoelsboekje mee naar huis. Deze week zijn we begonnen in Blok 5 met als thema We dragen ons steentje bij. Les 29 dat bij blok 5 hoort ging over het verschil tussen bemoeien en helpen.
 
 
 
 
 

Angelina behaalde haar zwemdiploma C. Gefeliciteerd!

 
 
 
 
 
 
 


12 maart – 16 maart

 

Deze week zijn we verder gegaan met het automatiseren van de plus- en minsommen onder de 10. Daarnaast oefenden we ook op het heen- en terugtellen van 0 tot en met 40, in stappen van 2, 5 en 10. Tenslotte oefenden we de even en oneven getallen.

De kinderen leerden de verkleinwoorden pje, tje en je. De e van deze verkleinwoorden zijn een “stomme” e. Ook leerden ze de schr klank. Als laatste maakten ze kennis met de eer, oor en eur woorden. Deze klanken oefenden we in ons werkboekje en d.m.v. dictees.

We schreven het woord schram en we maakten de toets die bij Kern 8 hoort.

 

 

 

Deze week knutselden we niet want we hadden een hallhappening.

 

 

Miss Fiona deed een spelletje met bewegingen. En ze oefenden het Engels praten door middel van een vraag- en antwoordspelletje. Ze keken naar Michael Rosen.

Woensdagavond 14 maart was onze hallhapening. Het thema was Letterfeest. De kinderen lieten zien wat ze allemaal geleerd hadden van de letters en de klanken. Gwen en Maxim presenteerden de avond. Er werd gezongen, voorgelezen, getoverd met letter en gedanst. Na afloop kregen alle kinderen hun letterdiploma. Het was een geweldige avond!

Blok 4 van de Vreedzame School is herhaald en tevens afgesloten. Op naar Blok 5!

 

 

 


5 maart – 9 maart

 

Na de toets zitten we nu in de herhalingsweek. We hebben vooral veel aandacht besteed aan rekenen met geld. Met een sommendictee oefenden we tenslotte het automatiseren.

We oefenden de klanken ng, ch en nk. Om de dag doen we een spellingdictee om deze maar ook andere klanken te oefenen.

 

We schreven het woord schrift. In ons schrijfschrift – onderaan de bladzijde – stond in blokletters een rijmpje. De kinderen moesten dit overschrijven in schrijfletters.

 

 

Op maandag knutselden de kinderen een paashaas en op woensdag een kuiken (zie foto’s).

Miss Fiona had een nieuw verhaal: We’re going on a bear hunt. Ze hebben liedjes gezongen en speelden het spel What are they doing.

 

De kinderen oefenden alle liedjes voor de hallhappening van a.s. woensdag 14 maart.

 

 

 

Met de kinderen hebben we gepraat over samen sta je sterk. Als je ergens bang voor bent of iets niet durft hoe je dan hulp kunt vragen en hulp kunt bieden. Door middel van lootjes trekken moesten de kinderen een ochtend letten op het kind dat op hun lootje stond. Tijdens de lunchpauze mochten de kinderen het kind dat op het lootje stond een opsteker geven (een compliment).

Angelina vierde vrijdag haar zevende verjaardag. Gefeliciteerd!

 

 


 

 

19 februari – 23 februari

 

We sloten deze week Blok B1 af met een methode gebonden rekentoets. Voor sommige kinderen waren geldsommen nog erg moeilijk. Daarnaast kregen ze ook nog een aparte bloktoets om te kijken wat ze al beheersen van het volgende blok. Die toets maken we na de voorjaarsvakantie af.

Kern 7 is afgesloten met spelling- en leestoetsen. In de leestoets zaten voor het eerst begrijpend lezen vragen. Deze vragen hadden een plaatje met drie zinnen waaruit de kinderen de juiste moesten kiezen. Ze zijn begonnen met Kern 8, waarin we woorden aanbieden als krans en kwast (twee medeklinkers + klinker + twee medeklinkers) en woorden als web en goud (woorden eindigend op b en d). Als de kinderen twijfelen over op welke letter het woord eindigt, leren we ze dat ze er dan meervoud van moeten maken. Dan horen ze dat een woord als goud -> gouden, met een d eindigt.

We leerden het woord slang schrijven.

 

 

 

De kinderen mochten een paastekening maken.

 

 

Miss Fiona deed weer woordspelletjes. Ze zong ook liedjes (o.a. het ABC liedje). Een nieuw spelletje was Last One Out: kinderen moesten bij zichzelf het lichaamsdeel aanwijzen dat miss Fiona opnoemde en het laatste kind die het aanwees was af. Ten slotte luisterden de kinderen naar een meneer die het verhaal Ugly Duckling voorlas, zonder plaatjes.

Onze groep is druk bezig met het oefenen van de liedjes die we gaan zingen en uitbeelden op de HallHappening van woensdag 14 maart a.s.

 

 

Juf Suzanne en juf Kim speelden een toneelstukje over boos worden. Samen met de kinderen dacht ze na over hoe je kunt voorkomen dat het boos worden omslaat in ruzie. Juf Suzanne en juf Kim speelden de door de kinderen bedachte oplossingen uit. Bij heel erg boos worden is er afgesproken dat je eerst een time out neemt op de afgesproken afkoelplek – in de computer hoek – en daarna probeert het met elkaar op te lossen.

 

Fijne voorjaarsvakantie allemaal!


12 februari – 16 februari

 

Deze week geen uitgebreid verslag want juf Jenny was ziek thuis met griep.

 

 

 

Op woensdag 14 februari was het Valentijnsdag. Ondanks dat juf Jenny ziek was kregen de kinderen toch hun Valentijnsballon.

 

Julian vierde donderdag zijn zevende verjaardag. Gefeliciteerd!

 

 


5 februari – 9 februari

 

Deze week stond in het teken van even en oneven getallen. We oefenden het herkennen van even en oneven getallen. Daarnaast leerden de kinderen de getalsprongen van 2, 5 en 10. Om het automatiseren te oefenen gaf juf Jenny een sommendictee. Tenslotte werkten we met de verrijkingsstof van de weektaak.

De kinderen leerden twee nieuwe klanken: sch en ng. We blijven oefenen op het tempo lezen.

 

We leerden de klanken sch en ng schrijven en de woorden schip en ring. Belangrijk onderdeel bij schrijven is het goed verbinden van sch en ng klanken maar ook de verbinding van de  overige klanken en letters.

 

 

Juf Marion is op woensdag begonnen aan een lente knutselwerk. Vrijdag is het groepswerk afgemaakt, zie foto.

Miss Fiona deed het zinnenspel What are they doing?  Ze liet de kinderen een plaat zien en de kinderen antwoorden wat het poppetje op het plaatje deed. Net als de voorgaande weken deden de kinderen woord memory en miss Fiona las een nieuw verhaal voor: Toad makes a road.

Het gevoelsboekje waar de kinderen aan begonnen waren is klaar. We schreven en tekenden over de gevoelens blij, boos, verdrietig en bang.

 

 


29 januari – 2 februari

 

De kinderen oefenen deze week de getallenreeksen, plus- en minsommen onder de 10. Voor het eerst werkten we met de weektaak.

 

In Kern 7 besteden we veel aandacht aan kleefletters. Kleefletters zijn letters die aan “elkaar plakken” en er mag geen extra letter tussen, zoals: rs, lm en rt. Deze klanken hoor je vaak aan het einde van een woord. Ook oefenden we op het leestempo. Na afloop van hun verplichte werkjes mochten de kinderen zelf een verhaaltje leggen op de letterdoos (zie foto).

Met schrijven oefenen we de woorden kers en boom.

 

 

 

De kinderen knutselden deze week een vaas met bloemen (zie foto).

Miss Fiona speelde woord memory en oefende met plaatjes de zinnen: What are they doing? De kinderen moesten miss Fiona in het Engels beantwoorden wat de personen op het plaatje deden zoals They are jumping, they are writing, they are swimming, etc. Ze speelde met de kinderen het verhaaltje The Very Hungry Caterpillar uit (zie film).

 

We zijn verder gegaan met het gevoelsboekje. Deze week besteedden we aandacht aan het gevoel blij: waar word je blij van en waarom. Dit mochten de kinderen opschrijven en tekenen.

 

 

Van 24 januari tot en met 3 februari waren de Nationale Voorleesdagen. Op donderdag 1 februari kwamen bij de kleuters twee mensen van de Vlaardingse bibliotheek het boek Sssst, Tijger Slaapt voorlezen. Ze deden dit door middel van liedjes, spelletjes en natuurlijk het voorlezen van het boek. Wij mochten van de kleuters van 1-2e – juf Ineke – meedoen (zie foto).

 


22 januari – 26 januari

 

Het 3A rekenboek is klaar. De kinderen oefenden met herhalingsstof na de methodetoets. Het oude boek mochten de kinderen mee naar huis nemen en ze mochten even in het nieuwe rekenboek kijken. Dit rekenboek heeft namelijk twee kanten: een rode en een blauwe. De blauwe kant zijn de lessen van de juf, de rode kant zijn de weektaken van de kinderen die ieder kind op zijn of haar eigen niveau maakt.

Eerst moesten de kinderen nog twee cito toetsen maken: spelling en woordenschat. Daarna is er veel herhaald, van alle klanken en aangeboden letters. Vrijdag zijn we begonnen met Kern 7.

Er is veel aandacht besteed aan het schrijven van de cijfers 2, 3, 5, 7 en 9 omdat deze nog regelmatig in spiegelbeeld worden geschreven. Vrijdag zijn we begonnen met schrijfschrift 3C. Hierin worden alle aangeboden letters en klanken herhaald.

 

Voor de verjaardag van juf Suzanne tekenden we met glasviltstiften, met hulp van de mama van Djaro, op een grote, glazen bloemenvaas. Ook tekenden we kaartjes die aan de oranje rozen gehangen werden (zie foto).

Miss Fiona liet een filmpje zien van het boek The Hungry Caterpillar. Volgende week gaat miss Fiona met de kinderen dit verhaal uitspelen. De kinderen speelden ook nog woord memory en woord bingo. Na afloop speelden ze bewegingsspelletjes zoals Simon Says.

Juf Suzanne vierde donderdag haar verjaardag. Gefeliciteerd!

 

 

In blok 4 van de Vreedzame School werken wij over gevoelens. Op de tafels van de kinderen ligt bij binnenkomst een ijsstokje met hun naam er op geschreven. In de hoek van de Vreedzame School hangen vier “gevoelsbekertjes”: boos, verdrietig, normaal en blij (zie foto). De kinderen zetten hun naamstokje in de beker die het best bij hun gevoel past. De juf vraagt aan de kinderen om toestemming of ze mag vragen waarom het naamstokje in een bepaalde beker zit. De kinderen mogen dan zelf bepalen of ze het willen vertellen of niet. De kinderen maken ook een “gevoelsboekje” waarin ze door middel van verhaaltjes en tekeningen uitleggen waarom ze zich boos, blij, verdrietig of normaal voelen.


15 januari – 19 januari

 

Deze week stond in het teken van de cito rekentoets. Deze toets is over drie dagen afgenomen. Op donderdag is de methode-gebonden toets afgenomen.

 

Het werkboekje van Kern 6 is klaar. Juf Suzanne legde de leesspelletjes uit die bij de methode horen. Zie foto’s. De DMT en AVI toetsen zijn ook afgenomen.

 

De kinderen herhaalden de geleerde schrijfletters.

 

 

 

 

Er is niets geknutseld; de kinderen mochten vrij spelen.

 

 

Miss Fiona las het verhaal voor van Sam Sheep Can’t Sleep. Ze speelde bewegingsspelletjes met de kinderen en ze deed woord bingo. Ze zong ook het liedje That Dog In The Window.

Yèzen vierde woensdag zijn zesde verjaardag. Gefeliciteerd!

 

 

 


8 januari – 12 januari

 

Deze week oefenden de kinderen verder met het splitsen van getallen. In een echt rekenschrift met kleine hokjes maakten de kinderen een sommendictee: twee rijtjes plus sommen en twee rijtjes min sommen.

We leerden de letter f en de ei. Het letterbord van Zoem is nu helemaal vol. Alle letters en klanken die er op staan zijn geleerd.

 

We leerden de letter f schrijven en het woord duif. Daarnaast leerden we ook nog de letter ei en het woord geit schrijven.

 

 

Juf Suzanne startte deze week met het op zwart papier tekenen van vuurwerk. Woensdag knutselden we met juf Jenny een pinguïn en op toverpapier tekenden we over de winter (zie foto’s).

 

Miss Fiona las het verhaal voor I want my potty. Er werd ook een bingo spel gespeeld met woorden. Miss Fiona zong ook liedjes en speelde een raadspelletje.

Jayda vierde maandag haar zesde verjaardag en  Liz vierde dinsdag haar zevende verjaardag. Allebei hartelijk gefeliciteerd!

 

 

Yezen ontving woensdag zijn veterdiploma. Gefeliciteerd!

 

 

Op maandag vierde juf Suzanne samen met de kinderen het nieuwe jaar. Op het plein werd er een confetti popper afgeschoten (zie foto). Bij de melk kregen alle kinderen een nieuwjaarskaart met een gelukskoekje er bij (zie foto).

 

 


 

18 december – 22 december

 

We oefenden deze week de pijlsommen. De kinderen maakten voor de eerste keer een heus sommendictee. De eerste keer was het op een blaadje: de juf zegt een som en de kinderen schrijven het antwoord op. De volgende keer gaan we in een echt rekenschrift weer een sommendictee maken. Met het sommendictee oefenen we het automatiseren (het snel uitrekenen van sommen).

Juf Suzanne startte maandag met lezen in Kern 6 met het ankerverhaal. De komende weken is ons boekje oranje van kleur. We leerden de letters g, au en de ui.

 

We leerden de g, au en de ui schrijven en de woorden mug, saus en muis.

 

 

 

Juf Suzanne knutselde met de kinderen een krans van handjes.

 

 

Miss Fiona deed een memoryspel met woorden en zong veel Engelse kerstliedjes. De kinderen kleurden ook een tekening in met aanwijzingen in het Engels zoals colour the head red etc. De kinderen mochten het meteen mee naar huis nemen.

 

Kivanç vierde maandag zijn zevende verjaardag. Gefeliciteerd!

 

 

Maandag 18 december was het Gekke Kersttruiendag. Heel veel kinderen en juf Suzanne droegen een gekke kersttrui (zie foto). Maxim schreef in het zand een tekst (zie foto). Donderdagavond 21 december was het Kerstdiner (zie foto’s). Alle kinderen droegen hun mooiste kleren. Alle ouders brachten eigengemaakte lekkers mee. Er was heel veel keus: hamburgers, kippenpootjes, rauwkost, pizza, gehaktballetjes, stokbrood met kruidenboter, etc., etc. Tijdens het diner kregen onverwachts bezoek van de Kerstman en hij bracht kerstchocolaatjes mee. Na al dat lekkere eten gingen wij met onze zelfgemaakte lampions een optocht lopen in de wijk. Bij terugkomst gaf Ashley alle kinderen als verrassing een armband met kerstfiguurtjes.

 

 

Fijne feestdagen en een goed 2018

 


11 december – 15 december

 

We blijven oefenen met splitsen en we zijn begonnen met pijlsommen.

 

De kinderen leerden de letter u. Kern 5 is inmiddels afgerond met een leestoets.

 

Ook hier leerden de kinderen de letter u schrijven en het woord vuur.

 

 

 

Juf Marion knutselde op woensdag met de kinderen een heuse kerstkrans (zie foto). Op donderdag kwam juf Karin van groep 1/2a met al haar kinderen kerstkaarten maken. De groep 3 kinderen hielpen de kleuters waar ze konden. Myrthe, de dochter van juf Jenny, kwam ook helpen (zie foto’s).  De kersttekeningen waar juf Suzanne mee was begonnen, zijn ook afgemaakt (zie foto’s). In de tekenschriften is er ook door alle kinderen een mooie kersttekening gemaakt.

Miss Fiona heeft donderdag geen Engels gegeven maar hielp mee met het maken van kerstkaarten.

 

 

Djaro behaalde zijn zwemdiploma A. Gefeliciteerd!

 

 

 

 


4 december – 8 december

 

Na de toets herhaalden we de aangeboden stof van Blok 3.

 

De kinderen leerden de letters l en ou.

 

 

We schreven de letter l en het woord lijm en de letters ou en het woord hout.

 

 

 

Voor de lampionnenoptocht die we gaan lopen na de Kerstmaaltijd maakten de kinderen een lampion.

 

 

Miss Fiona en de kinderen keken naar het verhaal Goose on the loose. Samen met miss Fiona deden ze diverse bewegingsspelletjes en ze zongen het liedje One finger, one thumb.

 

Op 5 december bracht Sinterklaas met heel veel Pieten een bezoek aan onze school. Sommige Pieten hadden gelogeerd in tentjes op het plein. Na een tijdje wachten kwam Sinterklaas aan in een gele Eend (zie foto). Na het gezamenlijke ontvangst van Sinterklaas deden kinderen een spelletjescircuit in alle kleuterklassen en in onze groep. We zijn ook op audiëntie geweest bij Sinterklaas in het speellokaal. We vertelden Sinterklaas wat we tot nu toe hebben geleerd. Na afloop van de audiëntie kregen we een zak mee waarin onze cadeautjes zaten. De jongens kregen een voetbal en de meisjes een knutselpotje. Het was een geweldig feest (zie foto’s).

 


27 november – 1 december

 

De kinderen herhaalden de splitssommen en maakten de rekentoets die bij Blok 3 hoort.

 

Deze week zijn we in Kern 5 begonnen en we leerden de eu en de ie.

 

We schreven de letters ie en eu en de woorden ziek en jeuk.

 

 

 

We hebben de mantel van Sinterklaas gevouwen en het lijf met een strook papier er in gemaakt.

 

 

De kinderen speelden samen met Miss FIona het verhaal Lets go home, Little Bear uit. Miss Fiona deed ook diverse spelletjes met het raden van kleuren, een spelletje waarin de kinderen moesten bewegen en ze zongen het liedje If you’re happy and you know, clap your hands.

Jason vierde woensdag zijn zesde verjaardag. Gefeliciteerd!

 

 

Lott en Angelina behaalde hun zwemdiploma B en Maxim behaalde zijn zwemdiploma C. Gefeliciteerd!

 

 

 

 

Woensdagmiddag zetten de kinderen hun schoen, in de hoop dat er donderdag iets in zou zitten. Donderdagochtend wachtte juf Jenny de kinderen voor de klas op. Toen alle kinderen er waren ging de deur naar het klas open: de Rommel Piet was geweest. Onze schoenen waren verstopt. Op de instructietafel had de Rommel Piet met kruidnoten een boodschap neergelegd. Tijdens het opruimen van de rommel vonden wij een zak met daarbij een opgerolde brief. De opgerolde brief was een plattegrond en in de zak zaten onze schoenen. Het bleek dat wij onze cadeautjes door middel van de plattegrond moesten gaan zoeken.
Vrijdag is juf Diana langs geweest. Zij is een echte bakjuf en met haar gingen de kinderen cupcakejes versieren met Sinterklaas en Zwarte Pieten hoofdjes.

Zie foto’s.


20 november – 24 november

 

We blijven oefenen met splitsen en bussommen maken.

 

 

De kinderen leerden de letter j.

 

 

We leerden de letter j en de woorden je en jas.

 

 

 

In ons tekenschrift maakten we een tekening over Sinterklaas. We hebben ook nog een Pietenkraag gevouwen en daarna er een Pietenhoofd op gemaakt hebben (zie foto’s).

 

Deze week geen Engelse les want miss Fiona was ziek.

 

 

 

We blijven oefenen met het zelf oplossen van conflicten.

 

 

 

 

In de hal van ons schoolgebouw logeert er elke avond een Pietje. Elke ochtend is het weer een verrassing wat hij heeft gedaan die nacht. Hij heeft al een keer zijn ontbijtspullen laten liggen, zijn bed niet opgemaakt en inpakpapier laten liggen.

 

 

 

Woensdag 22 November zijn wij met de moeder van Lenny en de moeder van Djaro naar het theater gelopen. De voorstelling ging over de winter. Er speelden twee dames zonder te praten allerlei dingen uit die met de winter te maken hadden, zoals: schaatsen, sleeën en sneeuwpoppen maken.Na afloop van de voorstelling mochten de kinderen vragen stellen en werden er na de vragen bewegingen uit de voorstelling met de kinderen nagespeeld. Het was een leuke voorstelling zie foto’s).

 

 


13 november – 17 november

 

Deze week oefenden we het splitsen en de bussommen.

 

 

De kinderen leerden de letters a en u.

 

 

Met schrijven leerden we de letters a en u en de woorden zak en zon.

 

 

 

De kinderen mochten een stoomboot tekenen met dikke en dunne viltstiften. Deze week begon namelijk het Sinterklaasjournaal. Juf Marion maakte met de kinderen een leuke kaart voor Ryan om hem te laten weten dat we nog aan hem denken. Juf Suzanne doet a.s. dinsdag de kaart op de post met alle kinderen erbij.

Miss Fiona oefende met de kinderen de dagen van de week en de maanden van het jaar. Ook speelde zij het verhaal Let’s Go Home Little Bear uit met behulp van tekeningen. Ook speelde ze nog een kwis in de groep door middel van het omschrijven – in het Engels – van een voorwerp in de klas. De kinderen moesten dan raden welk voorwerp het was.

Kivanç behaalde zijn zwemdiploma A. Gefeliciteerd!

 

 

 

 

 

Met de Vreedzame School herhaalden we de lessen 15 en 16: Hoe lossen we een conflict op.

 

 

 

Op vrijdagavond is juf Jenny met haar jongste dochter Myrthe naar school gegaan om de klas in Sinterklaasstijl te brengen want op zaterdag 18 november kwam de Sint en zijn Pieten aan in Nederland.


6 november – 10 november

 

Deze week zijn we begonnen in een nieuw werkschrift waarin de bussommen centraal staan. De kinderen leren ook dat getallen gesplitst kunnen worden, bijv.: 10 = 9 en 1, 8 en 2, 7 en 3, etc.

Maandag startte juf Suzanne met Kern 4. We leerden de letters w en o.

 

De kinderen zijn van start gegaan met een nieuw schrijfschrift (3b). Daarin schreven de kinderen de letters w en o en het woord wip.

 

 

Juf Jenny maakte met de kinderen de herfstbomen af en hangen nu in de klas (zie foto).

 

 

Miss Fiona herhaalde de maanden van het jaar en de dagen van de week. De kinderen zongen het liedje The Bear Went Over The Mountain en we zagen en hoorden het verhaal Let’s Go Home Little Bear.

Liv vierde maandag haar zesde verjaardag. Gefeliciteerd!

 

 

 

In kringgesprekken is er met de kinderen gewerkt over het stappenplan: hoe los ik een conflict op. Ze kwamen zelf met veel goede manieren om een conflict op te lossen. Door middel van het stappenplan speelden we diverse oplossingen uit in een rollenspel.

 

 

 


30 oktober – 3 november

 

Het eerste grote rode rekenboek is uit. Voor de kinderen betekende dit een toets om te kijken wat ze geleerd hadden. Daarna kregen de kinderen een bloktoets om te kijken wat ze al begrepen van het volgende blok. Het volgende blok gaat over het plus- en minteken. Plus is meer en min is minder. Komende week beginnen we met bussommen. Dit zijn sommen die vooruitlopen op echte sommen.

Kern 3 is uit. Ook hier kregen de kinderen een toets om te kijken wat ze er van geleerd hadden. Deze toets bestond niet alleen uit woordjes en letters lezen maar ook uit een letter- en woorddictee. Op woensdag maakten de kinderen voor de eerste keer een echt dictee in een speciaal dicteeschrift (zie foto).

We leerden de letters z en h schrijven.

 

 

 

In ons tekenschrift maakten we een mooie herfsttekening. Juf Suzanne is begonnen met het kleuren van herfstbladeren en juf Jenny met een herfstboom. De kinderen zijn nog niet klaar met deze knutselwerkjes.

 

De afgelopen twee weken speelde Miss Fiona samen met de kinderen het verhaal van de Gruffalo uit. Ter afsluiting van dit verhaal keken de kinderen naar de dvd van de Gruffalo. Deze dvd was uiteraard in het Engels maar met Nederlandse ondertiteling. Sommige kinderen konden de ondertiteling goed lezen. Na afloop van de film speelde miss Fiona een kwis met de kinderen over de dagen van de week en de maanden van het jaar.

Vrijdag maakten wij samen met groep 1/2e (de groep van juf Ineke) een herfstwandeling door de wijk. Wij eindigden in speeltuin het Goudhaantje. Groep 3 kreeg de opdracht om een kleuter te kiezen en tijdens de herfstwandeling zorgde groep 3 voor deze kleuter. Dit was naar aanleiding van de Vreedzame School. In de speeltuin gingen de kinderen in tweetallen op zoek naar herfstspulletjes (bladeren, etc.). In de speeltuin vonden de kinderen twee paddestoelen. Bij de paddenstoelen zongen we met zijn allen de liedjes Op een grote paddenstoel en In een groot kabouterbos (zie foto’s).

Djaro behaalde zijn strikkendiploma voor het strikken van zijn veters met zijn ogen dicht. Gefeliciteerd!

 

 


 23 oktober – 27 oktober

 

Deze week is er geen verslag want juf Jenny was deze week ziek.

 

 

 

 


16 oktober – 20 oktober

Herfstvakantie

 

 


9 oktober – 13 oktober

 

De kinderen oefenden meer en minder, het koppelen van hoeveelheden aan getallen en het afmaken van getalreeksen.

 

Kern 2 is afgesloten met een toets en we zijn begonnen in Kern 3. De eerst aangeboden letter is de d.

 

We leerden de letter d schrijven en het woord doos.

 

 

 

Op maandag kwam de illustratice Stefanie Kampman. Zij ging met de kinderen kakkerlakken maken omdat zij dat enge beesten vond. Ze had in een groten pot ook echte kakkerlakken bij zich. De mama van Angelina en Maxim hielpen deze dag (zie foto’s).

 

Juf Rosanne kwam jammer genoeg voor de laatste keer. Alle geleerde liedjes en noten zijn herhaald.

 

 

Miss Fiona beeldde de aangeboden verhaaltjes met grote tekeningen. De kinderen moesten dan Engelse zinnetjes zeggen die bij de tekeningen hoorden.

 

 

Fieve vierde haar zesde verjaardag op maandag. Gefeliciteerd!

 

 

Maandag was er een kinderboekenmarkt. Donderdagmiddag om kwart over twee is de projectweek afgesloten met een tentoonstelling. Alle ouders en grootouders mochten komen kijken naar wat de kinderen geknutseld hadden. In onze groep was met de verkoop van de mandarijntjes € 7,45 opgehaald voor het goede doel Buitenplaats De Ruytebrugh.


2 oktober – 6 oktober

 

Deze week zijn we verder gegaan in het tweede blok. We oefenden verder met meer en minder en getalreeksen afmaken. Getallen verdelen op verschillende manieren met blokjes stonden ook op het programma.

De kinderen leerden de letters ee, oo en de b.

 

 

Met schrijven kwamen de letters ee, oo en b weer aan bod maar ook de woordjes been en meet.

 

 

 

We vouwden een heksenhoed en een heksenjas en we maakten allemaal een bezem. Daarna mochten de kinderen zelf hun heks afmaken.

 

Juf Rosanne herhaalde de noten, het liedje Kronkel Bonkel en een aantal kinderen mochten zelf een muziekstukje schrijven met de geleerde noten waarna het door alle andere kinderen geklapt werd.

 

Vanwege de staking ging de Engelse les niet door.

 

 

 

Gwen behaalde haar zwemdiploma A. Gefeliciteerd!

 

 

 

 

 

Op woensdag 4 oktober begon de Kinderboekenweek en ons project over griezelen. Vanwege de opening mochten de kinderen verkleed komen (zie foto). Zeven juffen voerden een toneelstuk op over zeven heksen die een heksensoepje brouwden. In het soepje gingen een haar van een zwarte kat, snot, wrattenschaafsel, konijnenkeutels, een worm en voetenschimmel. Het was een bijzonder soepje want na het eten ervan verdwenen de heksen. Gelukkig kon de opperheks de heksen weer terug toveren waarna ze met zijn allen om de heksenketel dansten.


 

25 september – 29 september

 

Blok 1 is afgerond met een toets die de kinderen gemaakt hebben. Met een bloktoets is er gekeken wat ze in het volgende blok al kunnen. Op donderdag en vrijdag is er nog extra herhaald uit blok 1.

We zijn begonnen in kern 2. De letters t, ee en de n zijn aangeboden.

 

De kinderen kunnen nu de letter t en het woordje pet goed schrijven. De letter n en het woordje maan is ook aangeleerd.

 

 

Er is druk geknutseld deze week. Voor op het raam knutselden de kinderen pompoenen. Om de klas verder te versieren zijn er spookjes en vleermuizen gemaakt.

 

Juf Rosanne leerde ons een zestiende noot.
Met alle tot nu toe geleerde noten is er muziek gemaakt met woodblocks en stokjes. De kinderen konden de noten goed lezen en er klonk een heus muziekstuk in de klas. De kinderen leerden ook nog een nieuw liedje over een monster, Kronkel Bonkel. Een monster waar je niet bang voor hoefde te zijn want hij bestond niet echt.

 

Miss Fiona las het boek Hens Pens voor. En wij leerden in het Engels het lied Monster Bop. Dit monster rijdt in een groen autootje, woont op een ster,  heeft 11 neuzen, een groot hoofd, paarse voeten en rode tenen, zegt geen Thanks of Please,  lust geen bananen of kaas maar drinkt graag Coca Cola. Wat hij wel graag lust zijn kleine jongetjes.

Roan heeft zijn zwemdiploma B gehaald. Gefeliciteerd!

 

 

 

 

 


18 september – 22 september

 

Het eerste blok van rekenen is afgerond. Volgende week gaan we toetsen om te kijken wat de kinderen er van geleerd hebben.

 

Kern 1 is ook afgerond en er is een toets afgenomen die door de kinderen goed gemaakt is.

 

Kern 1 was klaar en daarom is er met schrijven heel veel herhaald. Dit deden kinderen in speciale herhalingsboekjes.

 

 

Het Tekenfund is afgemaakt en binnenkort kunnen de ouders het resultaat hiervan zien.

 

 

Juf Rosanne was ziek dus was er deze week geen muziekles.

 

 

 

Miss Fiona las weer een nieuw boekje voor Big Pig on a Dig.

 

 

Dinsdag 19 september was het Prinsjesdag. Alle kinderen droegen een gek, leuk of grappig hoedje. Ook de juffen deden mee (zie foto’s).


11 september – 15 september

 

Deze week zijn we doorgegaan met het tellen van 1 t/m 20. De kinderen leerden ook de oneven en even getallen, meer en minder en de grootste en de langste.

 

De aangeboden letters werden op verschillende manieren geoefend: woord- en letterdictees en woord- en letterflitsen op de touch screen. Naast de letters die de kinderen al kenden, leerden ze ook twee nieuwe letters: e en r.

In het letterschrift schreven we de e en de r. In het cijferschrift herhaalden we de cijfers 4, 5 en 6. De kinderen leerden ook nieuwe cijfers schrijven: 7 en 8.

 

 

Voor de jaarlijkse actie van Tekenfund maakten we met dikke en dunne viltstiften mooie tekeningen. Het thema was: teken jezelf met iets dat je leuk vindt. De resultaten kunt u binnenkort bewonderen op een voorbeeldkaart van Tekenfund.

In deze les leerden we veel nieuwe dingen. Juf Rosanne leerde ons twee muzieknoten: een kwart noot en een achtste noot (zie afbeeldingen) en twee muziektermen: hard (forte) en zacht (piano). We leerden ook een liedje over allerlei sprookjes. Het liedje van de Echoput is herhaald en we deden er een zelfgemaakt dansje bij.

Miss Fiona las een nieuw boekje voor: Ted in a Red Bed. Ze herhaalde de kleuren, de dagen van de week, maanden van het jaar en de seizoenen. Tenslotte zong miss Fiona met de kinderen een liedje over het wisselen van tanden.

Lott behaalde haar zwemdiploma A. Gefeliciteerd!

 

 

 

 

 


4 september – 8 september

 


Deze week hebben we wederom de hoeveelheden cijfers en hoeveelheden aan stippen van dobbelstenen gekoppeld. We blijven oefenen met heen en terugtellen van 0 tot en met 20.

Maandag is de eerste lettertoets afgenomen. Dinsdag begonnen we in Kern 1. Alle kinderen lezen nu op hun eigen niveau. Er zijn drie niveaus: zon, maan en ster. De letters p en aa zijn aangeboden en verwerkt in het leesboekje.

De letter p is geschreven in het schrijfschrift. In het cijferboek zijn de cijfers 4 en 5 geschreven.

 

 

 

De kinderen leerden vorige week het woordje ‘ik’. Deze week knutselden we een handspiegel. Hiermee verwezen we naar het woordje ‘ik’.

 

Juf Rosanne was er deze week niet vanwege de studiedag op vrijdag.

 

 

Miss Fiona las het verhaal Fat cat on a mat voor.


29 augustus – 1 september

 


Blok 1 van rekenen hebben we afgemaakt met herhalen van hoeveelheden. Ook hebben we gewerkt met een dobbelsteen. Hiermee koppelen we het aantal stippen aan hoeveelheden.

De letters m en s hebben we deze week geleerd. Op de letterdoos hebben we voor het eerst een echt dictee gemaakt. Het eerste dictee waren woordjes, in het tweede dictee hebben we echte zinnetjes gemaakt. Dit deden we met de vier letters die we kennen: de i, k, m en de s.

Met knutselen hebben we onze eigen badpak en zwembroek gemaakt. De knutselwerkjes hangen inmiddels in de klas.

 

Juf Rosanne is verder gegaan met het muziekstuk De Notenkraker (zie foto). Juf Rossane speelde op de gitaar het liedje De Echoput en we zongen met haar mee. Als afsluiting speelden we met onze instrumenten (zie film) en spraken we over sprookjes. Dit is voor de volgende les.

 

Miss Fiona leerde ons deze week een nieuw liedje over de maanden van het jaar.

 

 

 

Roan en Lott vierden deze week hun zesde verjaardag. Ze waren in de zomervakantie jarig. Alsnog gefeliciteerd!

 

 


21 augustus – 25 augustus

Met rekenen behandelen we de komende weken de hoeveelheden – meer/minder – en tellen van 0 tot 20 en weer terug.

 

Met lezen zijn we begonnen in het startboekje. De kinderen hebben de letters i en k geleerd. Ze kunnen deze letters ook al schrijven. Ook leren de kinderen de symbolen die in het startboekje en in de volgende delen gebruikt worden.

 

Met knutselen hebben we hele mooie vliegers gemaakt. De dochter van juf Jenny – Myrthe – kwam ook nog helpen. De vliegers hangen nu allemaal in de klas.

 

 

De komende zes weken komt op vrijdagmiddag juf Rosanne muziekles geven. Deze week hoorden we het verhaal en de muziek van De Notenkraker (Pjotr Iljitsj Tsjaikovski). Op deze muziek hebben we met instrumenten zoals schudde-eieren, tamboerijn, schelleraam en stokjes meegedaan.

 

 

De eerste les Engels van Miss Fiona ging over kleuren, de dagen van de week, de maanden van het jaar en het weer. We speelden ook het spelletje Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Tenslotte zongen we in het Engels het liedje Hoofd, schouders, knie en teen.

 

 

Clip Art voor Leerkrachten

Clip Art voor Leerkrachten

IKC Jan Ligthart

jan-ligthart-school-vlaardingen_kaartje Plein Emaus 6
(tijdelijk gesloten i.v.m. verbouwing)
3135 JN Vlaardingen
Tel: 010 - 434 70 07

Seringenstraat 5 (tijdelijk)
3135 ER Vlaardingen
(groepen 1/2)

Van Hogendorplaan 1021
3135 BK Vlaardingen
Tel.: 010 - 234 24 27
(groepen 3 t/m 8)

E-mail Mireille van Duuren
← Naar de Contactpagina